Om du har påbörjat din KonMari-resa och rensat och organiserat alla dina kläder är nästa steg att ta sig an kategori Böcker. Att rensa bland sina böcker kan både öppna upp för nya och fler böcker att läsa i sommar, böcker som du inte visste att du hade, eller blir sugen på att läsa om, och har du gjort det jobbet kan lite tid i hängmattan vara välförtjänt!

För många kan just kategorin Böcker vara en av de svåraste kategorierna att rensa, då en bok kan ha så många känslomässiga band som gör det svårare att ta beslut om den ska få stanna eller skickas vidare till någon annan att glädjas av. Det kan vara en barnbok som väcker minnen från barndomen, att en förälder läste den högt för dig innan du somnade, eller en lärobok från skolan som betytt mycket, eller en roman som du tyckte var särskilt bra och som väckte mycket känslor när du läste den, eller en bok som var en gåva från någon speciell, eller vid ett speciellt tillfälle. MEN - känn ingen att press att du måste göra dig av med en massa böcker. Det finns ingen regel för hur många eller hur få böcker du ska eller bör äga utan det är helt upp till vad som passar just Dig i ditt liv. Lite eller mycket - spelar ingen roll.
Sen är böcker inte bara något vi läser och lär oss av, utan kan minst lika ofta vara en del av inredningen hemma, vilket givetvis också är helt okej. Så länge det passar dig och hur du vill ha det för att må bra i ditt hem.
När du rensar enligt KonMari®-metoden är en av grundpelarna att göra det till något positivt och inte något negativt laddat. Vi utgår alltid ifrån vad som ska behållas, snarare än motsatsen, vad vi ska göra oss av med. Vad väcker glädje för Dig? Eller som Marie Kondo säger "What sparks joy for You"?
Så här kommer en sammanställning hur du rensar och organiserar alla böcker enligt KonMari@-metoden, samt några frågor som kan vara bra att fråga dig själv när du rensar:
Före- och efterbild hos kund.
1. Samla alla böcker på ett ställe
Börja med att samla alla dina böcker på ett enda ställe. Detta hjälper dig att få en klar bild över hur många böcker du faktiskt har och gör det lättare att fatta beslut om vad som ska behållas.
2. Sortera i kategorier
Dela upp böckerna i kategorier som skönlitteratur, facklitteratur, kokböcker, reseguider, osv. Detta gör det lättare att se vilka böcker du vill behålla inom varje kategori och kan hjälpa dig att organisera dem mer effektivt.
3. Håll varje bok och känn efter
Som jag redan nämnt ovan är tanken enligt KonMari@-metoden att du bara behåller de böcker som verkligen betyder något för dig och som du älskar att läsa eller ha i ditt hem.
Här kommer några frågor som kan underlätta rensningen:
När köpte jag den här boken, och varför?
Många kommer inte ens ihåg att de har en viss bok hemma eller var och varför de köpte den. Kanske är det så att det bara var känslan där och då, dvs något annat än själva boken som gjorde att du köpte den? Fint omslag, den var på rea, du hade precis fått lön och ville unna dig något. Eller var det bara ett impulsköp? Fundera på det och gå vidare till nästa fråga...
Har du läst boken eller inte? Om inte, kommer du någonsin att läsa den?
Kanske har du läst boken bara halvvägs och känner dig skyldig att läsa ut den...? Gör inte det. Det är helt okej att släppa taget om en bok om den inte har fått dig att läsa ut den från början, även om den har kostat pengar känn ingen skuld utan tänk på tiden du sparar och kan lägga på annat, tex en annan bok som verkligen fångar ditt intresse.
Tillhör den här boken ditt eget "bokmuseum"?
Många sparar på böcker som de har läst flertalet gånger just pga det, att de har tyckt så mycket om den att de har blivit lästa gång på gång. Och det är ju underbart och såklart helt okej anledning att behålla en bok, men tänk på att det kan ändra sig allteftersom ditt liv ändrar sig. Bara för att en bok passade i ditt museum för 10 år sedan, kanske den inte gör det längre.
Skulle du köpa den här boken igen?
Om svaret på den frågan är Nej kan det vara så att boken inte längre fyller något syfte i ditt liv och det är dags att släppa taget och låta någon annan glädjas av den.
Har du väldigt mycket böcker kan det vara värt att fundera på om vissa av böckerna istället kan lånas på biblioteket, eller om det är en faktabok kanske du kan hitta den informationen på nätet istället. Ditt hem är tänkt att fungera som ett hem och inte enbart ett förvaringsutrymme...
4. Organisera och ställ tillbaka
När du är klar och har valt de böcker du ska behålla, organisera dem på ett sätt som känns rätt för dig. Du kan sortera dem efter genre, författare eller färg – vad som än gör dig glad när du tittar på din bokhylla.
Jag hoppas att ovan hjälper dig att ta nästa steg i din KonMari®-resa. Att hantera böcker kan kännas överväldigande, men med en tydlig plan och lite tid kan du skapa en mer organiserad och harmonisk miljö i ditt hem. Dela gärna dina framsteg och erfarenheter med oss i kommentarerna nedan eller på sociala medier!
Lycka till med rensningen!
Har projektet att rensa och organisera i ditt hem blivit för stort eller du har svårt att veta var och hur du ska börja? Tveka inte att höra av dig så tar vi ett inledande samtal hur vi kan hjälpa just Dig med ditt projekt!
Tills vidare önskar vi en Fantastisk sommar!
Comments